Stockholm Marathongruppen Folksam
Hem
Att springa ett långlopp
Före loppet
Under loppet
Efter loppet
Fråga doktorn
Vad är en skada?
Återvända till idrott efter skada
Smärta - symptombehandling
Muskelsträckningar
Stressfrakturer
Ljumskproblem hos löpare
Knän och löpning - generellt
Runner's knee
Jumper's knee
Underbensproblem hos löpare
Hälsporre
Fotledsstukning
Skavsår och blåsor (SoB)
Skoval
Andningsbesvär
Anemi hos löpare
Förkylning och träning
Mag-tarmsymptom vid löpning
Överträning
Efter-graviditets-träning – EGT
Instruktionsfilmer för töjning
Länkar
Kontakt
Efter loppet



Under långloppet har blodet i kroppen omfördelats från dina inre organ till muskler som du använder för att löpa. Efter loppet tar den en stund innan blodmängden fördelats jämnare, vilket kan resultera i yrsel, svaghetskänsla, illamående och kräkningar. Det är lätt att motverka det genom att inte omedelbart stanna upp efter loppet, utan fortsätta röra på sej, helst 10-20 minuter efter loppet genom att promenera lugnt.

Drick långsamt
Vid målgång bör man absolut få i sej vätska långsamt, för att inte överbelasta mag-tarmkanalen, såvida man inte har stor vätskebrist, då det kan krävas dropp. Beredskap för sådant finns både under banan och vid mål, men bäst är att lära sej hur man förebygger.

Återhämtning
Efter loppet krävs veckor av återhämtning, då man bör undvika ansträngande aktivitet, och tänka extra på att få sej energi och näring så att kroppen får chans att återhämta sej.