Stockholm Marathongruppen Folksam
Hem
Att springa ett långlopp
Före loppet
Under loppet
Efter loppet
Fråga doktorn
Vad är en skada?
Återvända till idrott efter skada
Smärta - symptombehandling
Muskelsträckningar
Stressfrakturer
Ljumskproblem hos löpare
Knän och löpning - generellt
Runner's knee
Jumper's knee
Underbensproblem hos löpare
Hälsporre
Fotledsstukning
Skavsår och blåsor (SoB)
Skoval
Andningsbesvär
Anemi hos löpare
Förkylning och träning
Mag-tarmsymptom vid löpning
Överträning
Efter-graviditets-träning – EGT
Instruktionsfilmer för töjning
Länkar
Kontakt
Förkylning och träning

Efter en förkylning (mer eller mindre ont i halsen, snuva, hosta och/eller feber) är det viktigt att låta kroppen återhämta sej, vilket tar tid. Att omgående sätta igång med full fart ökar risken för skador. Räkna med minst lika lång tids upptrappning av träningen som du varit borta.

Återfall
En annan fråga är om man lättare drabbas av ”återfall” om man börjar träna tidigt. Det självklara svaret på det är att undvika att börja träna för tidigt! Tidigaste återgå i aktivitet är en dag efter sedan sjukdomskänslan försvunnit. ”Förkylning” innebär att man blivit smittad av virus, vilket det finns väldigt många olika sorter och stammar av. Immunsystem lär sej att känna igen dessa virus, så att den nästa gång lättare kan motverka viruset när det dyker upp.

Kroppens försvar
Förkylningssymptomen, såsom allmän sjukdomskänsla, hosta, upphostningar, snuva, nästäppa, feber är egentligen inte direkt förorsakat av själva viruset, utan av kroppens försvarssystem. Hostan för att göra sej av med de främmande partiklarna, slemhinnesvullnaden för att skydda slemhinnorna från virus, febern för att hämma virusets fortplantning etc. I princip gäller att ju starkare symptom desto mer har immunförsvaret reagerat på viruset, ett tecken på immunförsvaret effektivitet. Det är därför inte bra ur försvarssynvinkel att till varje pris sänka febern, dämpa hostan, använda avsvällande medel eller smärtstillande tabletter.

Immunsystemet återaktiveras vid träning
När man tränar ökar man cirkulationen av bl a blod och lymfa, vilket gör att mer av immunsystemet kommer åt att reagera på virusinfektionen. Det är en av orsakerna till att man får mer och farligare symptom av att träna om man är förkyld. Samma sak händer om man tränar innan immunsystemet helt lugnat sej efter en förkylning; det aktiveras igen. Det är alltså oftast inte fråga om en ny smitta eller att viruset börjat om, utan en återaktivering av kroppens hyperaktiva immunsystem som ställer till bekymmer.

Lyssna på signalerna
Om man upplever sej osedvanligt ofta förkyld är det sällan fråga om en bakomliggande sjukdom, även om det finns undantag, och ytterst sällan om ”svagt immunförsvar” – snarare tvärt om ett mycket aktivt och starkt immunförsvar. Det bästa man kan göra är att utnyttja detta för att bli frisk genom att respektera vad kroppen försöker signalera till dej: när du är förkyld gäller att avstå från träning.