Stockholm Marathongruppen Folksam
Hem
Att springa ett långlopp
Före loppet
Under loppet
Efter loppet
Fråga doktorn
Vad är en skada?
Återvända till idrott efter skada
Smärta - symptombehandling
Muskelsträckningar
Stressfrakturer
Ljumskproblem hos löpare
Knän och löpning - generellt
Runner's knee
Jumper's knee
Underbensproblem hos löpare
Hälsporre
Fotledsstukning
Skavsår och blåsor (SoB)
Skoval
Andningsbesvär
Anemi hos löpare
Förkylning och träning
Mag-tarmsymptom vid löpning
Överträning
Efter-graviditets-träning – EGT
Instruktionsfilmer för töjning
Länkar
Kontakt
Hälsporre

"Hälsporre" brukar för det mesta inte vara äkta hälsporre ( = förkalkning av övergång mellan sena och skelett p g a långvarig inflammation), utan plantar fasciit, det vill säga en inflammation i spetsen på hälbenet där plantarfascian fäster. Det beror på överbelastning, inte sällan mekaniskt, alltså på grund av lokalt tryck till exempel då man löper/går på hårt underlag eller i lågdämpande skor utan att vara van.

Behandling och förebyggande åtgärder
"Hälkil" eller hälkudde med ursparning kan räcka till vid milda besvär, men vid större besvär behöver man sprida det lokala trycket så mycket som möjligt i hela fotsulan för att uppnå tillräckligt bra avlastning. Man brukar oftast rekommendera en helsula (på båda fötterna) som man byter ut den ordinarie innersulan mot. Ett exempel är Footlab AB:s modell "Contour". En något tunnare variant i samma serie heter "Hike Full Molded", och väljs ifall den tjockare inte får plats. Den kan inhandlas bland annat på Intersport. Men bäst är naturligtvis att förebygga inflammationen med att använda tillräckligt väl dämpande skor, variera löpunderlaget och vänja sej långsamt successivt vid byte av löpunderlag och skotyp.